Ostoskorissa tuotteita Kassalle
0 kpl 0.00€
Etusivu Uutuudet Tarjoukset Yhteydenotto Oma asiakastili
Motus
Tuoteryhmät
Valmistajat
Maksutavat
Tietosivut
Tuotteen tiedot

ZMA 100 kaps.

19.90€
Valmistaja Self Omninutrition
Saatavuus Varastossa

Määrä:

Kysy lisää tuotteesta Tuotearvioinnit: 0




Sinkki on erityisen tärkeä hivenaine urheilijoille. Sinkki osallistuu kasvuhormonin ja testosteronin tuotantoon sekä immuunipuolustuksen toimintaan.

Sinkki on myös tärkeä antioksidantti, sillä se on kofaktorina superoksidi-dismutaasi entsyymissä, joka eliminoi haitallisia vapaita radikaaleja.

ZMA sopii erityisesti kuntoilijoille ja urheilijoille, fyysistä työtä tekeville sekä kaikille krampeista ja suonenvedosta kärsiville.

B6 -vitamiinin riittävä saanti vähentää magnesiumin erittymistä virtsaan. B6 -vitamiini on urheilun kannalta tärkeä vitamiini. Se mm. osallistuu aminohappojen metaboliaan.

 http://www.self.nu/sites/default/files/zma2013.scritta_2_7312013.jpeg

Magnesiumin fysiologiaa

Magnesiumin merkitys elimistön normaalin toiminnan kannalta on keskeinen. Magnesiumin tiedetään osallistuvan yli 325 entsymaattiseen reaktioon elimistössä. Magnesiumista 99 % on varastoituneena solun sisälle. Kaliumin jälkeen magnesium on merkittävin solunsisäinen kationi. Keskivertoihmisessä on 25 g magnesiumia. Yli puolet magnesiumista on varastoituneena luukudokseen ja loput ovat pehmytkudoksissa, erityisesti lihaksissa, sydämessä, maksassa, munuaisissa sekä vapaassa muodossa veressä tai proteiineihin sitoutuneena. Magnesium imeytyy koko ohutsuolen alueelta. Imeytyminen tapahtuu sekä aktiivisella kuljetuksella että passiivisella diffuusiolla. Ruoan magnesiumista imeytyy noin 30–50 %. Elimistö pystyy jossain määrin tehostamaan imeytymistä magnesiumin saannin ollessa niukkaa ja elimistön magnesiumin määrän ollessa pieni.

Magnesiumin puutos

Elimistön magnesiumstatus voidaan määrittää laboratoriokokeilla, mutta yleisesti käytetty menetelmä mitata seerumin magnesiumpitoisuus on melko epätarkka menetelmä eikä sen perusteella saada selville lievää magnesiumin puutosta. Ionittuneen magnesiumin mittaaminen plasmasta on tarkempi menetelmä, mutta se ei vielä ole rutiininomaisessa käytössä. Täysin tarkan kuvan saamiseksi elimistön magnesiumtilasta pitäisi mitata solunsisäiset pitoisuudet punasoluista, lihassoluista, lymfosyyteistä sekä luuston magnesiumpitoisuus, mikä on käytännössä mahdotonta.

Magnesiumin riittämätön saanti on melko yleistä länsimaissa. Puutosta voi esiintyä, vaikka magnesiumin saanti olisikin riittävää. Monet ravintotekijät heikentävät sen imeytymistä. Esimerkiksi fosfaattien, kalsiumin, fytaattien ja suolan suuri saanti vähentää merkittävästi magnesiumin imeytymistä. Lihaskrampit ovat tyypillisiä lievän magnesiumin puutteen oireita. Mekanismista, jolla riittävä magnesiumin saanti ehkäisee kramppeja, on kiistelty vuosikymmeniä. Mekanismi liittyy todennäköisesti magnesiumin rooliin kalsiumkanavien säätelyssä soluissa. Sydämen rytmihäiriöt saattavat myös aiheutua liian vähäisestä magnesiumin saannista. Magnesiumin puutteesta seuraa helposti myös hypokalemiaa ja hypokalsemiaa eli kaliumin ja kalsiumin puutosta. Pitkäaikainen magnesiumin puutos saattaa nostaa verenpainetta, heikentää luustoa sekä aiheuttaa lihasheikkoutta, vapinaa, depressiota, psykoosia ja sekavuutta.

Fysiologisia syitä magnesiumin puutokselle:

ripuli
oksentelu
imeytymishäiriöt (esim. keliakia)
diabetes
kilpirauhasen liikatoiminta
useat munuaissairaudet
hyperkalsemia
metabolinen asidoosi
haimatulehdus
Lääkeaineita, jotka aiheuttavat magnesiumin puutosta:

diureetit
siklosporiinit
aminoglykosidit
mielialalääkkeet (esim. trisykliset masennuslääkkeet)
ADHD-lääkkeet
Magnesium ja urheilu

Urheilijoilla magnesiumin tarve suurenee, sillä hien mukana erittyy magnesiumia, liikunnan aiheuttama katekoliamiinien (dopamiini, noradrenaliini, adrenaliini) suurempi pitoisuus lisää sen eritystä ja suurempi lihaskudoksen ja punasolujen massa tarvitsee enemmän magnesiumia. Myös runsas alkoholin käyttö aiheuttaa magnesiumin puutosta.

Magnesiumin liikasaanti

Magnesiumin liikasaanti on hyvin harvinaista ja käytännössä se edellyttää terveellä ihmisellä hyvin imeytyvien magnesiuminvalmisteiden käyttöä suosituksia huomattavasti suurempina määrinä. Magnesiumin saannin turvallisena pitkäaikaissaannin ylärajana pidetään 1000 mg vuorokaudessa. Munuaisten vajaatoimintaa sairastavilla turvallisen saannin raja on huomattavasti matalampi.

Saantisuositukset

Saantisuositukset eroavat maittain, mutta aikuisille naisille suositellaan 280–320 mg vuorokausisaantia. Miehille suositellaan 350–420 mg vuorokausisaantia.

Lähteet ravinnossa

Pähkinät ja mantelit ovat erinomaisia magnesiumin lähteitä. Manteleista magnesium imeytyy yhtä tehokkaasti kuin orgaanisesta magnesiumasetaatista. Magnesiumia on runsaasti täysjyväviljavalmisteissa, pavuissa ja vihreissä vihanneksissa. Hedelmät ovat hyviä magnesiumin lähteitä, vaikka magnesiumpitoisuus on selvästi täysjyväviljavalmisteita ja papuja pienempi. Liha ja maitotuotteet ovat kohtalaisia lähteitä ravinnossa.

Kirjallisuutta

Bohl CH, Volpe SL. Magnesium and exercise. Critical Rev Food Sci Nutr 2002;42:533-563

Fine KD, et al. Intestinal absorption of magnesium from food and supplements. J Clin Invest 1991;88:396-402

Hardwick LL, et al. Magnesium absorption: Mechanisms and the influence of vitamin D, calcium and phosphate. J Nutr 1991;121:13-21

Mousain-Bosc M, et al. Magnesium vitB6 intake reduces central nervous system hyperexcitability in children. J Am Coll Nutr 2004;5:545-548

Pokan R, et al. Oral magnesium therapy, exercise heart rate, exercise tolerance, and myocardial function in coronary artery disease patients. Br J Sports Med 2006;40:773-778

Rude RK. Magnesium. Kirjassa: Biochemical and physiological aspects of human nutrition. Toim. Stipanuk MH. Saunders, Philadelphia, USA, s671-685, 2000

Shils ME. Magnesium. Kirjassa: Modern nutrition in health and disease. Toim. Shils ME, et al. Lippincott Williams & Wilkins, USA, s169-192, 1999

Turnlund JR, et al. Vitamin B-6 depletion followed by repletion with animal- or plant-source diets and calcium and magnesium metabolism in young women. Am J Clin Nutr 1992;56:905-910

Tuote on valmistettu tehtaassa, jossa käsitellään maitoa, kananmunia ja soijaa.

Ainesosat: mikrokiteinen selluloosa, magnesiumstearaatti, pii, liivate, glyseroli, titaanidioksidi, indigotiini

Tutustu myös seuraaviin tuotteisiin
SELF Omninutrition Zink 120 tabl.
SELF Omninutrition Zink 120 tabl.
Vivobarefoot Motus black/red Mens
Vivobarefoot Motus black/red Mens
Vivobarefoot pohjallinen Miesten koot
Vivobarefoot pohjallinen Miesten koot
Vivobarefoot One -Ladies Purple/pink
Vivobarefoot One -Ladies Purple/pink
SELF Omninutrition Pure L-Leucine 200 g
SELF Omninutrition Pure L-Leucine 200 g
SELF Micro Whey Lactose Free  1 kg
SELF Micro Whey Lactose Free 1 kg
Toimituskulut
Nainen
Mies
Feeling is believing
Motus